klein

Hoe houden we WarmThuis klein?

Twee nieuwe locaties van WarmThuis: wat een prachtige ontwikkeling. Maar meteen een groot dilemma. We willen heel graag onze visie en werkwijze uitdragen én we hebben een lange wachtlijst. Daarop staan zo veel mensen die toe zijn aan een beschermde woonomgeving waar ze zich geborgen voelen.  Maar aan de andere kant: we willen een kleine organisatie blijven; een organisatie waar we elkaar goed kennen en waar we onze bewoners goed kennen. Een grote instelling betekent meer afstand en meer overheadkosten, en daar kiezen we niet voor. Maar vooral: we denken dat een grote organisatie ten koste gaat van de kwaliteit van de zorg en de passie, lef en energie van de medewerkers.

Als oplossing bedachten we het volgende. Nieuwe vestigingen helpen we drie jaar lang opstarten, onder de vlag van WarmThuis. Een groepje enthousiaste medewerkers, de ‘cultuurdragers’ van onze huidige vestigingen, gaan werken op de nieuwe vestigingen om de visie en werkwijzeover te dragen. Nieuwe medewerkers krijgen een uitgebreide opleiding om te leren werken volgens de visie van WarmThuis, warme zorg.

Als de nieuwe vestiging na drie jaar goed draait kan deze vestiging met een eigen directeur en raad van toezicht zelfstandig verder. Dat lijkt niet efficiënt maar is het wel, zo is bij WarmThuis gebleken. De directeur kan namelijk  als spin in het web met tien petten op met minimale ondersteuning de organisatie leiden. Efficiënter kan het niet! De overhead blijft daarmee onder de 10% van de personeelskosten zodat zoveel mogelijk geld voor de directe zorg beschikbaar is. En blijven de nieuwe organisaties samenwerken met WarmThuis? Jazeker, maar op vrijwillige basis en gericht op het gezamenlijk doel: topzorg voor mensen met dementie in Noord Holland.

Hans van Amstel